lørdag 15. mai 2010

Hedmarks-bunad-strikke-vanter!
Kald 17-mai i vente? I alle fall er vantene ferdig strikket og brodert. Det var ikke lett å brodere på strikketøy, men fine ble de og varmer gjør de. Det er dattera mi som fryser mest, så det blir vel hun som bruker dem i år. Men om dette slår ann tror jeg nok at flere ønsker maken....
Ideen fikk jeg etter å ha fått en bok om "HÅNDPLAGG til bunader og folkedrakter" av Heidi Fossnes. Ikke visste jeg at det er lang tradisjon med vanter, votter og pulsvanter strikket til bunaden. Jeg fant ikke noen som var laget spesielt til hedmarksbunaden, men hadde broderigarn igjen etter at jeg broderte bunaden til Maria for tre år tilbake. Det var litt leting før jeg fant et ullgarn med riktig farge, og mot til å prøve. Fingervotter hadde jeg aldri strikket før! Med god veiledning fra mor og oppskrift var det slett ikke så vanskelig som jeg trodde. Nå kan bare nasjonaldagen komme, uannsett vær!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar