onsdag 16. februar 2011

Heia, heia!

003I disse Ski-WM dager ble jeg minnet om hvor viktig det er å bli ”heiet” fram selv om en ikke konkurrerer på ski. Langs løypene i Nordmarka står publikum klapper og roper oppmuntringer, smiler og danser. I målområdet og på andre steder som er lett tilgjengelig står de fleste. Noen få har gått langt inn i skogen for å gi tilrop der, mens andre steder står det ingen. Løypene er lange, svingete og bratte. Selv om det ikke står noen langs sporet hele veien, vet løperne at om de står på litt til og ikke gir seg, får de snart nye jublende tilrop.

Men slik kan vi ha det alle sammen. Noen dager er mye brattere enn andre. Vi trenger alle å bli sett å få positiv tilbakemeldinger for at vi skal yte bra og ha det fint. Heldigvis opplever de fleste at de møter mennesker som støtter en gjennom dagen. Vi må bare ikke ha det travlere enn at vi oppdager dem og setter pris på dem!

Om morgenen blir jeg møtt av en ”god morgen” eller to og kanskje en klem av familien, og Solan logrer alltid glad når han ser meg. Med en ”ha en fin dag” går vi hver til våre oppgaver. Allerede hos naboen møter jeg kanskje det første smilet langs veien. Når jeg kjører forbi sitter hun ofte smilende i kjøkkenvinduet og nikker ”god dag”. Ved postkassa pleier naboen å komme humpende på traktor med dagens rundballer på gaffelen. Med et bredt smil og ei hånd til lueskyggen hilses jeg videre inn i dagen. Langs morgenens kjøretur møter jeg flere som vinker bak frosne bilruter. På jobb blir jeg alltid møtt av glade elever og gode klemmer, og vel innenfor døra venter flere velkomsthilsninger og kommentarer som ”det er godt å se deg”. Slik kan jeg bare fortsette…..

Langs hele min dagsrute opplever jeg å bli heiet fram! Dette gjør godt, dagen blir bedre og innsatsen også. Tenk å ha det slik J Da er det fint å tenke på at en selv også skal få heie fram andre, smile og oppmuntre. Det er litt av et privilegium å få være med langs løypa og gjøre turen bedre for andre!

Gode venner er som lyktestolper langs veien.

De gjør ikke avstanden kortere, men gjør veien lettere å gå!”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar