mandag 18. juni 2012

Virre, virre VAP


I dag fikk jeg 7.Taxol behandling. Cellegiften settes ukentlig, hver mandag. Jeg har fått satt inn en VAP til denne runden med 9 cellegiftbehandlinger (tror det blir flere, da, for da tyder det på at den virker bra). VAP'n er et lite kammer med en slange som går inn i en av de store blodårene i brystet. Den er operert inn under huden, og er der for å spare blodårer i hånda bl.a. Ei lita nål settes inn i kammeret og cellegifta kan settes uten ubehag - flott innretning!
Det er bare det at den har flyttet litt på seg og "tettet" seg litt i enden slik at den ikke virker opptimalt. Den er vanskelig å stikke i (eller treffe egentlig) og de får ikke blod ut (back flow), bare væske inn ..... Det resulterte bl.a. i at det tok 6 timer fra jeg kom til jeg var ferdig i dag, puh! Skikkelig dagsverk :-)
De vil kanskje bytte den ut, men røntgen av den i dag viser at den virker godt nok til å gjøre jobben sin. Vel, "time vil sjåvv" som de sier Flåklypa.
"Virre, virre, vapp, du slapp" stemmer nok ikke for meg, men mere: "Elle, melle, mose, du får narkose." Krysser fingrene for neste kur og at VAP'n holder ut litt til.

Det jeg gleder meg over er at det er så lite bivirkniner av denne behandlingen. Jeg blir sliten og litt nummen i fingrer og tær, verker litt her og der, men det er helt greit å leve med så lenge Taxolen gjør jobben sin. Jeg har så mange gode, fine dager som jeg gleder meg over - og forsøker å være både sosial og finne gode opplevelser å fylle dagene med. Dessuten er det deilig å være hjemme og pusle rundt. Snart er det sommerferie, da kommer jeg til å savne ukentlige"besøk" på jobb, men skal glede meg i hagen og f.eks på sommerkafè i Sofies Stuer.
Mye godt i vente (og det ubehagelige vet jeg jo ikke om - så da er det bare å fortsette å trene på å være ubekymret.....).

PS: Taxol er forresten  laget av Barlind - bare så du vet det :-) Flott tre!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar