onsdag 8. september 2010

Ingen sommer?

"Vi har ikke hatt noen sommer i år!" Er været dårlig, klager vi. Og denne sommeren går ikke over i historien som en av de stabile og varme. Men sommeren er da ikke bare været, eller… Sommer er på kalenderen definert som en årstid, som juni, juli og august. Jeg er lærer og har samlet all min avspasering til denne årstiden i tillegg til ferien. Jeg er så privilegert! Nå kan jeg sitte her i september og tenker tilbake på nok en utrolig flott sommer. Og jeg opplever at hver måned har sitt eget særpreg.

For meg er juni fylt av forventning, bursdager, fester og en uendelighet av hyggelige sommeravslutninger. Skoleåret avsluttes i et utrolig hektisk tempo og gir få muligheter til ettertanke. "Heng på" sier juni.

For meg er juli feriemåneden med skolefri og fellesferie. I juli er vi ofte på reise. Vi oppdager og opplever så mye rundt oss og i oss, og blir beriket på mange måter. Vi er samlet alle fire i juli (enn så lenge) og er med om de samme opplevelsene. Vi samler på de samme historiene og har mye felles å snakke om utover høsten. "Opplev" sier juli.

For meg er august en delt måned. Første delen er ro og refleksjon, og forberedelse til høsten, skole og arbeid. Vi fyller på med de siste late dager og kanskje noen varme solstråler. Så er skolestarten der som en tropestorm som kaster oss tilbake til det travle hverdagslivet, og vi liker det! Her er venner og kollegaer, her er arbeidet vi liker å drive med, her er nye forventninger og mål å jobbe mot. "Sett deg nye mål" sier august.

"Vi har ikke hatt noen sommer i år!". Jeg har faktisk levd noen år nå, men aldri opplevd at vi etter april og mai gikk rett over til september. Sommeren er definitivt ikke været! FERIEN derimot er ofte avhengig av godt vær for at vi skal kunne få energi og påfyll. Og de som har bare et par uker fri hele sommeren og opplever to uker med gråvær og regn – de har min fulle sympati!

Jo da, sommer har vi hatt, og sommeren har vært god i år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar