mandag 25. oktober 2010

Snusfornuftig

Snusfornuftig betyr noe annet for meg enn for Solan, bikja mi. Jeg tror alt som er fornuft for en hund er noe som kan luktes, viktig informasjon innhalert gjennom nesa. Veslevoksne barn kan bli kaldt snusfornuftige og det er ment som et kompliment. Når en ungdom er snusfornuftig tror jeg det bare har med snus å gjøre. De tror visst at å bruke snus er fornuftig! Og at lykka innhaleres under overleppa.
Når jeg er snusfornuftig har jeg kanskje nesa et hakk for høyt oppe. Er litt i overkant opptatt av små detaljer. Da er jeg en bedreviter med tørre og saklige kommentarer.
Men når Solan er snusfornuftig så er det bare ren fornuft og kunnskapssøken via nesen. Bokstavlig talt! En gang vi gikk tur opplevde jeg at tre elger passerte oss bare noen meter unna. Dyrene dukket bare plutselig opp og forsvant igjen like fort. Jeg registrert at det var ei kolle og en kalv, etterfulgt av en okse med flere pigger enn hva jeg har sett på lenge. Jeg registrerte fart og retning, men det var også det. Solan merket ikke noenting da, for han gikk med nesa i bakken. Men da vi kom dit de tre hadde passert ble han ivrig. Jeg tror nok han fikk fatt i enda mer informasjon om de tre staslige dyrene enn hva jeg hadde tatt inn med øyer og ører, og han brukte god tid! Etterpå rullet han seg litt og tok muligens med en luktprøve hjem til videre analyse, hva vet jeg. Men han vet mye mer enn meg om elgene! Det er fornuftig hund det - snusfornuftig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar