onsdag 14. desember 2011

Strikkerier og annet småplukk...


I november og desember har jeg store deler av tiden vært "parkert" i lenestolen og sofakroken. Da blir det tid til ulikt håndarbeid (bare slik som ikke er innviklet og krever videre tankevirksomhet...). Men jeg kan nok ikke røpe noe av dette i bloggen enda - det meste skal under ulike juletrær! Sammen med Gerd syr jeg litt også, og håndarbeid kombinert med morsomme planer om mulig veving på nyåret, gir mange små og store gleder. Nå er vel de fleste alt for opptatt av juleavslutninger, julebord, vasking, baking, innkjøp m.m. til å sitte med håndarbeid - så nå føler jeg meg priviligert :-) Når det gjelder julevasken her i huset trøster jeg meg med noen kloke ord fra FaceBook: "Om du ikke har tenkt å feire jula inne i skapene, så trenger du jo heller ikke vaske der."

I steden for eget håndarbeid, legger jeg ut et par bilder av våre kjære adventskalendere som henges opp hvert år! Grisen fylt av smågaver og med navnet mitt på er nesten like gammel som jeg. Den fikk jeg av min tante og fadder Inger Berit Hovdedalen som lita jente.Siden den gang har den alltid hengt oppe i adventstiden. Etter at ungene kom er det de som nyter innholdet, men minnene er mine!
Den andre kalenderen, er et tre jeg sydde da eldstemann Alf kom inn i livet vårt. Under treet henger nisseluer med ulik juletrepynt i. Pynten er sydd i ulike blanke stoffer og festes med borrelås. Og etterhvert blir treet ferdigpyntet. Hver søndag henges det opp et adventslys og julekvelden henges stjerna opp. I starten hang jeg små pakker under sammen med pynten, men etter som en unge ble til tre, ble det ikke plass lenger. Så da er grisen god å ha! I år har juletre-kalenderen 20-års jubileum.

2 kommentarer:

  1. Så kjempefin julekalender, 20 års jubileum også! Koselig å finne frem slike flotte ting. Morsom tanke med juletreet. Flott at du vil starte å veve - det er koselig. Ha en fin håndarbeidsuke! Gleder meg til se produktene etterhvert.

    SvarSlett
  2. Hei:) ååå så fin blogg du har tante :) Så fine kalendere:) Håper dere har det bra :) klem Camilla :)

    SvarSlett