tirsdag 10. januar 2012

En vakker vinterdag!

Formen er endelig god etter 5.kur. Det er godt å kjenne at kroppen fungerer, at jeg har lyst til å gjøre ting og orker å gjøre det. I dag fikk jeg meg en liten tur ute i den flotte vinterdagen - sol og passe kaldt. Utrolig godt med sol og lys, med vinterkulde som varsomt biter i kinnene og med stillet bare avbrutt av tørr knirking under skoene. Vinter er bare en utrolig årstid!
Ellers har jeg fått nye nøster til ulike "strikkerier" og arbeider flittig innimellom andre lyst-prosjekter. Hver dag tenner jeg lys og fyrer på peisen. Små lyspunkter som gir håp, men også som minner meg om andre nære som trenger en ekstra tanke.
Fortsatt bor jeg i et julehus, for her i huset varer jula til 20.dagen. På bordet ved min side står fortsatt en vakker julerose som jeg fikk til jul. Det er utrolig at denne lille stauden kan trosse kulde og mørke, og spire fram som et herlig vitnesbyrd om våren som kommer, og at nytt liv skal spire ....... selv om det er lenge til ennå.



Selma Lagerlöf var en stor historieforteller. I hennes fortelling “Legenden om julerosen” viser hun hvor fasinerte de fredløse, ustelte og ugudelige røverne var av rosen som blomstret midt på vinteren. En røverfamilie fortalte en munk om at naturen feiret Jesu fødsel ved at  den blomstret på selveste julaften! Men munken mente Gud ikke kunne være så dum at han åpenbarte hele sin herlighet for slike fæle individer. Vårherre straffet både den skinnhellige munken og alle de andre med å ikke la julerosene blomstre neste vinter.

Fint å bli minnet på at de store undrene ofte kan sees i det lille.
Av og til må vi bøye oss for å se storhet.
Dagen i dag har vært en vakker vinterdag!

1 kommentar:

  1. Jeg er glad du har gode stunder innimellom alt, Unni! Liker å lese bloggen din. Husk at jeg ofte sender deg varme tanker! Ha en strålende helg!! :)

    SvarSlett